“Âdemoğlunun bahtiyarlığına medâr olan şeyler üçtür. Ademoğlunun bahtsızlığına sebep olanlar da üçtür. Bahtiyarlığına sebep olanlar: İyi, mü’mine ve iffetli (sâliha) bir zevce; iyi, sühûletli ve sür’atli binek; geniş ve rahat evdir. Bahtsızlığına sebep olanlar: Kötü, dar ve sıkıntılı ev; fena kadın, kötü binektir.” (Ebû Dâvud)
Binek denilince üzerine binilen her türlü hayvan ve vasıtaya şâmildir. Bir evin kötü, dar ve sıkıntılı olmadığı keyfiyeti şahısların halleriyle takdir edilmek lâzımdır. Öyle dar evler vardır ki, bazı kimseler için geniş ve diğerleri için sıkıntılı sayılır.
* * *
“Evlenin, çünkü ben diğer ümmetlere karşı sizin (çoğalmanız)la iftihar edeceğim.” (Taberânî)
* * *
“Evlenin, boşanmayın; çünkü Allah, ne zevkine ve keyfine düşkün erkekleri, ne de zevkine ve keyfine düşkün kadınları sever.”
* * *
“İnsanların en kötüsü ehli (âilesi) üzerinde çok baskı yapandır.” (Taberânî)
Menâvî diyor ki, bu hadîsin tamamı meâlen şöyledir:
Ashâb dediler:
- Yâ Rasûlallah! Kişi ehli üzerinde nasıl tazyik yapar?
Buyurdu ki:
- Adam evine girince karısı korkusundan titrer, evladı kaçar, evden çıkınca ise karısının yüzü güler. Âilesi ferahlığa ve sevgiye kavuşur.
* * *
“Ey gençler topluluğu! İçinizden kimin evlenmeye gücü yeterse evlensin. Zîra bu, gözü haramdan pek çok men eden, nâmusa kale olan bir çaredir. Kim evlenmeye muktedir olmazsa farz oruçlardan başka nafile orucuna sarılsın. Çünkü o oruç, kendisi için koruyucu mahfazadır. Nefsi kıran, şehveti kesen bir ameliye gibidir.” (Buhârî, Müslim)
* * *
“Kadının bereketçe en büyüğü yükü diğerlerinden daha hafif olandır.” (Ahmed b. Hanbel)
Gerek düğünlerde ve gerekse evlendikten sonra türlü türlü fuzûlî masraf kapıları açan, bu yüzden hem kendi âilesini hem de cemiyetini iktisâden yıpratan ve bu sebeple geçimsizliklere, ayrılıklara ve hatta boşanmalara sebep olan kadınlarımız eğer müslümanlıkta sâdık iseler sevgili Peygamberimiz sallallahu aleyhi ve sellem’in bu mübârek hadîsinden ibret almalıdırlar.
* * *
“Allah, bir kimsenin kalbinde bir kızı veya kadını nikah ile istemek temayülünü uyandırırsa onun o kızı, yahut kadını görmesinde bir beis yoktur.” (İbn Mâce)
Nikah ile istemek kaydı, şehvet şevkiyle bakmaya mânî olduğu gibi “küfv”ü (dengi) olmayana bakmayı da men eder. Bu hadîsin şerhlerinden anlaşıldığına göre nikah ile istenecek kız veya kadının yalnız yüzüne ve ellerine bakmakla iktifâ edilir. Bu bakmayı bir kaç defâ tekrarlamak da câizdir.
* * *
“Nikahın (evlenmenin) hayırlısı kolay ve külfetsiz olanıdır.” (Ebû Dâvud)
* * *
“Kadın, sırf kocasından başkasının (faydalanması ve zevk alması) için kokulanır, güzel koku sürünürse o fiili ancak bir ateş ve bir âr olur.” (Taberânî)
Ramazanoğlu Mahmûd Sâmî, Musahabe-5, s. 169-174
Altınoluk Dergisi - 2012 - Ocak, Sayı: 311, Sayfa: 030
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder